Co można powiedzieć o wzornictwie dzisiejszych kas fiskalnych?
W przypadku urządzeń rejestrujących, na które decydują się przedsiębiorcy, zwykle uwaga koncentrowana jest na parametrach użytkowych, konstrukcji i funkcjonalności. Ale nie tylko. Coraz częściej na wybór kasy fiskalnej ma wpływ jej wygląd. O ile jednak pierwsza kwestia wydaje się oczywista, o tyle druga może budzić zastanowienie. Bo niby jakie znaczenie ma design technologii sprzedaży? Okazuje się jednak, że większe, niż by się z początku wydawało.
Kilka słów o „kupowaniu oczami”
Stwierdzenie, że „wygląd jest najważniejszy” byłoby zapewne – zależnie od okoliczności – albo sądem nieprawdziwym, albo błędnym punktem wyjścia dla podjętych działań. Niemniej, zastanówmy się, w jak wielu sytuacjach niebagatelną rolę odgrywa tzw. pierwsze wrażenie, decydujące o początkowym kontakcie z drugim człowiekiem, miejscem, a także daną działalnością czy konkretnym produktem. Trudno bowiem zaprzeczyć, że ubiór, wystrój wnętrza lub wygląd obiektu – choć może budzić różne wrażenia, mniej lub bardziej pozytywne – zawsze pozostaje dla naszej percepcji sugestywny. Dlatego technologie użytkowe, widziane na sklepowych wystawach, w pierwszej kolejności przykuwają wzrok. Owszem, ich podzespoły czy dostępne funkcje wciąż pozostają kluczowe. Niemniej, jeśli będziemy wybierali pomiędzy dwoma urządzeniami o dość podobnych parametrach, z pewnością sięgniemy po to, które bardziej się nam spodoba – czyż nie? A zatem wzornictwo może wręcz zadecydować o finale procesu zakupowego. Co więcej, aspekt ten dla niejednego konsumenta potrafi okazać się istotniejszy, niż inne, czasem stricte użytkowe kryteria. Wszystko dlatego, że ludzie lubią otaczać się rzeczami estetycznymi, pasującymi do ich stylu bycia, tożsamości, upodobań czy po prostu danego wnętrza oraz innych przedmiotów. Stwarza to poczucie przyjemności, porządku i komfortu. I jakby się tak głębiej zastanowić, to od dawien dawna różne urządzenia i sprzęty mają nie tylko czemuś służyć, ale również odpowiednio wyglądać.
Design w służbie działalności handlowej
Rozumiejąc wyżej opisane postrzeganie produktów przez ludzi, użytkowników czy wreszcie – konsumentów – możemy łatwo zdać sobie sprawę, jak design jest rozumiany od strony przedsiębiorców. Aspekt wizualny od zawsze był istotny w różnych strategiach marketingowych. Na przestrzeni czasu zmianom ulegały jedynie jego oblicza i sposoby wykorzystania. Natomiast w dobie dynamicznego rozwoju środków masowego przekazu i rozwiązań informatycznych, można z całą pewnością stwierdzić, że użycie tego aspektu staje się nie lada wyzwaniem. Z każdą chwilą bowiem atrakcyjne możliwości prezentacji oferty stają się coraz powszechniejsze. Przy rosnącej konkurencji i nadmiarze informacji coraz trudniej dotrzeć do świadomości konsumenta. W tej grze istotne okaże się wszystko: komunikacja z klientem, metoda przedstawienia produktów, a także wystrój wnętrza firmy, na który składają się poszczególne elementy – m.in. technologie sprzedaży. Dlatego producenci coraz częściej stawiają na tworzenie nie tylko funkcjonalnych, ale i estetycznych urządzeń rejestrujących. Zadbana kasa fiskalna, o eleganckim lub futurystycznym, jednak przykuwającym oko designie, buduje w podświadomości klienta – podobnie jak inne rozwiązania – wrażenie prestiżu działalności. Za tym idzie przeświadczenie o wysokiej jakości produktów bądź usług, znajdujących się w ofercie, a także o szacunku do klienta. Innymi słowy, design kas fiskalnych może się z pozoru wydawać nieważny. Niemniej, tak jak „wszystko inne” potrafi stanowić kolejną cegiełkę w misternej konstrukcji skutecznej strategii marketingowej, która ma przełożenie na późniejsze sukcesy sprzedażowe.
iLonA
3 listopada, 2018 @ 8:25 pm
bardzo ciekawy tekst 🙂 generalnie sama sie nad tym nie zastanawiałam tak dokładniej, ale przekaz mnie przekonuje, zwłaszcza w czasach „ataku” mnóstwa tak różnych reklam ze wszystkich stron 😉